Wielersport en coronavirus (update 22 mei 2021)

De NTFU vroeg samen met NOC*NSF het kabinet naar meer mogelijkheden en die komen er nu aan.

Daarmee kunnen we de vraag van veel wielersporters eindelijk beantwoorden: je mag vanaf 19 mei weer in een groep fietsen. Wel houd je nog steeds 1,5 meter afstand tot elkaar én anderen. 

Iedereen van 27 jaar en ouder mag samen buiten sporten met maximaal 30 personen, als er 1,5 meter afstand bewaard wordt. Dit is vanaf 19 mei toegestaan.

Houd rekening met elkaar en anderen

Laten we verstandig met dit privilege omgaan. Houd daarom rekening met elkaar en anderen, zoals je clubgenoten, vrienden én andere weggebruikers en respecteer de 1,5 meter afstand. Dat betekent niet in het wiel van een ander rijden of schouder aan schouder naast elkaar. Geef ook de ruimte als je inhaalt of passeert, wacht bij het verkeerslicht, op de verzamel- of startplaats van je rit en langs de kant van de weg als je een lekke band hebt. 

Bovendien draag je zo bij aan een positief imago van onze sport. Andere weggebruikers ergeren zich aan grote groepen. Vaak onterecht. Laat zien dat wielersporters rekening houden met anderen: denk goed na over de groepsgrootte en je eigen gedrag als je de weg of trails op gaat.

Hoe gaan we als vereniging veilig op pad?

Per 19 mei kan er weer in groepjes worden gefietst. Net als jullie, is de NTFU blij dat dat weer meer mogelijk is, want clubritten kunnen dus weer hervat worden. Wel geldt nog steeds de 1,5-meter-maatregel: geef elkaar en andere weggebruikers dus voldoende ruimte. We geven je 8 tips om veilig en verantwoord je clubritten te hervatten. 

1. Maak een veilige groepsgrootte

De overheid staat per 19 mei buiten sporten toe voor groepen tot maximaal 30 personen, onder de voorwaarde dat sporters afstand tot elkaar en anderen houden Laten we verantwoord met dit privilege omgaan. Denk vooraf goed na over de groepsgrootte, zodat je écht rekening met elkaar en andere weggebruikers kunt houden. Als richtlijn adviseren we onder normale omstandigheden een maximale groepsgrootte van 14 personen op de weg en 12 op de MTB. Ga voor je vereniging na of dit ook in coronatijd kan. Ben je met veel? Splits de groep bijvoorbeeld op in kleinere groepen.

Om een veilige groepsgrootte te bepalen, kun je rekening houden met een aantal factoren. Beantwoord de volgende vragen voor jouw vereniging:

  • Fietsen wij door stedelijk gebied en/of over drukke wegen/paden?
  • Zijn er onderweg veel momenten waarbij wij moeten wachten? (bijvoorbeeld bij verkeerslichten, kruisingen, et cetera) 
  • Fietsen wij op momenten waarop wij veel andere weggebruikers denken tegen te komen? (zoals in het weekend of ‘s avonds)

Heb je een of meerdere keren ja moeten antwoorden? Ga dan met een kleinere groep op pad. Zo zorg je ervoor dat je elkaar de ruimte kunt geven als je inhaalt of passeert, wacht bij het verkeerslicht, op de verzamel- of startplaats van je rit en langs de kant van de weg als je een lekke band hebt. 

Tip: houd grip op de groepsgrootte door je leden te vragen zich vooraf aan te melden voor de clubrit. In dit artikel geven we 9 tips waarmee je de 1,5 meter afstand kunt waarborgen. 

2. Maak afspraken en herhaal ze

Rijden in een groep is gezellig, maar vraagt concentratie en alertheid van je leden. Je leden staan waarschijnlijk te trappelen om weer samen te fietsen, maar realiseer je dat het na zo’n lange tijd weer wennen is om in een groep te rijden. Maak dus met je leden duidelijke afspraken over het rijden in een groep. De basisafspraken over het rijden in een groep vind je hier voor race en hier voor MTB

Maak ook afspraken met je leden hoe je als groep de 1,5 meter afstand tot elkaar en andere weggebruikers houdt. Denk aan:

  • Wat doen we als we wachten voor het rode licht? Sta je naast of achter elkaar?
  • Hoe maak je op tijd ruimte voor tegemoetkomend verkeer?
  • Wat doe je als je clubgenoot lek rijdt of als er onderweg iets gebeurt? 

Communiceer tijdig met je leden over (gewijzigde) afspraken over start- en finishlocatie, vertrektijd, route, groepen, snelheid en afstand houden. Gebruik hiervoor jullie Whatsapp-groep, sociale media, e-mail en/of nieuwsbrief. Stel één persoon binnen de club aan als coronacontactpersoon. Hij/zij beantwoordt adequaat vragen van leden.

3. Fiets verantwoord

Je draagt als wielervereniging bij aan een positief imago van je sport, door na te denken over een veilige groepsgrootte en je eigen gedrag als je de weg of trails op gaat. Andere weggebruikers ergeren zich aan grote groepen. Vaak onterecht. Fiets je als vereniging verantwoord, dan draag je bij aan de veiligheid van jezelf, je clubleden en andere weggebruikers én het imago van de wielersport.

Zijn er leden die zich niet aan de maatregelen houden en vind je het lastig hen aan te spreken? Met deze 6 tips spreek je hen gericht aan en stuur je op positief gedrag.

4. Rijd met een wegkapitein

De wegkapitein heeft de taak ervoor te zorgen dat alles veilig verloopt en andere weggebruikers zo weinig mogelijk hinder ondervinden van de groep. Zorg dat de wegkapitein goed op de hoogte is van de afspraken en de geldende maatregelen. Laat de wegkapitein vóór vertrek de afspraken en spelregels goed uitleggen aan je clubleden. Denk aan: informatie over de route, snelheid, afstand houden, afspraken over gebaren en wat te doen bij pech. Nog geen wegkapitein? Lees hier meer over de cursus Wegkapitein. Zodra het weer is toegestaan, kun je de cursus volgen: deze duurt één dag.

5. Waar start en finisht de clubrit?

Voor, tijdens en na de clubrit moeten je leden onderling óók afstand houden. Houd hier rekening mee als je leden verzamelen op de start- en finishlocatie van je clubrit en je onderweg pech hebt. Kies voor een locatie waar iedereen voldoende afstand kan houden: het grote kerkplein, een industrieterrein of grote (lege) parkeerplaats. Om ervoor te zorgen dat groepen niet mengen met elkaar, kun je een tijdsschema met vertrektijden hanteren. Met telkens 10 minuten tijd ertussen, laat je een nieuw groep vertrekken.

6. Stoppen voor koffiestop

Vanaf woensdag 19 mei mogen horecagelegenheden het terras openen tussen 06.00 en 20.00 uur. De horeca moet zich wel aan een aantal regels houden. Er mogen maximaal 50 personen op een terras zitten, per tafel maximaal 2 personen, op 1,5 meter afstand. Willen je leden onderweg of na afloop dus een terrasje pakken, dan moeten ze er bovendien rekening mee houden dat ze vooraf een checkgesprek moeten houden. Ook een reservering is verplicht, al mag je deze ook ter plekke maken. Waarschijnlijk blijven sommige horecagelegenheden ook coffee-to-go aanbieden, waar je natuurlijk ook een korte stop kunt maken.

Heb je een samenwerking met een lokale horecazaak? Kijk dan of het mogelijk is om afspraken te maken over jullie koffiestop of drankje na het finishen. Zo help je je sponsor ook weer!

7. Kies een rustig óf ander moment

Houd er vanaf nu rekening mee dat het drukker op de weg kan zijn. Als het mooi weer is, trekt iedereen er graag op uit. Toch blijft het verstandig om ook in deze periode je clubritten op rustige momenten te plannen. Vertrek in het weekend vroeger om de drukte voor te zijn. Is eerder vertrekken geen optie? Dan kun je er ook voor kiezen om je route wat in te korten. Zijn er clubleden die door de week meer vrije tijd hebben, bijvoorbeeld door hun werkrooster of omdat ze gepensioneerd zijn, overweeg dan om op een doordeweekse dag een clubrit te organiseren voor deze groep. 

8. Gebruik je bel

Zorg dat voor vertrek iedereen een bel op zijn/haar fiets heeft. Daarmee maak je kenbaar aan anderen dat je wil inhalen.